Algorytm Instagrama VS algorytm TikToka
Algorytm Instagrama vs algorytm TikToka, poznaj główne różnice!
Poniżej znajdziesz fragment eBooka “Przetrwaj zmiany na insta“, autorstwa Joanny Koncsol i Olgi Jastrzębskiej. Poznaj główne różnice i dostosuj swoje działania na Instagramie, tak by wycisnąć z nich maksymalne efekty!
Główne różnice w algorytmie Instagrama i TikToka
- Wiek użytkowników
Instagram statystycznie najczęściej używany jest przez milenialsów i osoby od nich starsze. TikTok natomiast pokochało pokolenie Z (post-millenialsi, osoby urodzone w latach 1996-2015) i dzieci. Sytuacja jednak jest dynamiczna – TikTok błyskawicznie zdobywa masową atrakcyjność wśród starszych grup wiekowych. Firmy coraz częściej budują obecność na tej platformie chcąc trafiać do młodszych odbiorców (przyszłych klientów) przyciągając na nią masy ludzi i powodując tym samym bardzo szybki rozrost tego medium.
- 2. Cel aplikacji
TikTok został stworzony dla rozrywki, humorystycznych skeczów oraz prezentowania krótkich układów tanecznych. Reels w założeniu miały być miejscem kreatywnym, estetycznym i służącym przekazywaniu informacji. Jak jest w praktyce – ciężko na ten moment określić, ponieważ aktualizacji algorytmu rolek jest tak wiele, że naprawdę można się w nich pogubić. :) Na TikToku także pojawia się coraz więcej “poważnych” treści.
- Algorytmy
Wielkie ukłony dla algorytmu TikToka, który z doskonałą precyzją troszczy się o rozwój twórców. Podczas gdy filmiki Reels wyświetlają się zarówno obserwującym jak i losowym użytkownikom w zakładce EKSPLORUJ, (przynosząc różne efekty). Strona główna TikToka znacznie skuteczniej przyciąga nowych followersów nadając filmom z potencjałem viralowego rozpędu. TIP – jeżeli dopiero budujesz profil w social mediach – znacznie szybciej rozwiniesz go na TikToku. Inwestowanie sił i środków w Reels polecam jeżeli masz już na profilu zgromadzoną spolecznosc. UWAGA! Należy pamiętać, że oba algorytmy stale ewoluują i ulegają zmianom. Przestrzegam również, aby nie publikować w żadnej apce filmików z obcym logo. Dla uzyskania wyższych zasięgów trzeba tworzyć osobne materiały na każdy kanał. Szerzej o tym pisze Joanna w III rozdziale tego ebooka.
- Informacje praktyczne -czas trwania, zasoby muzyczne i narzędzia edycji
Rolki – maksymalnie 90-sekund, TikToki – do 3 minut. TikTok i Reels na dzień dzisiejszy mają dość podobne funkcje edycji. Obie platformy umożliwiają nagrywanie reakcji na żywo, odpowiadanie na filmy innych użytkowników (remix/duet). TikTok ma dodatkową funkcję o nazwie Stitch, która pozwala użytkownikom dodać fragment innego filmu na początku własnego. Jeżeli chodzi o muzykę – TikTok ma zdecydowanie większe zaplecze muzyczne, dostępne dla wszystkich twórców. Korzystając z konta biznesowego na IG, użytkownik ma ograniczony zasób dźwięków do utworów licencjonowanych, dlatego wygodniej jest kręcić rolki jako Creator (można wówczas korzystać z popularnej muzyki w szerszym zakresie).
Jeżeli nie wiadomo o co chodzi…. to znaczy, że chodzi o…
Zmiany algorytmu wpływające na korzyść video i jednocześnie zanikające zasięgi zdjęć są nie lada rozterką dla wielu ludzi. Powstało napięcie pomiędzy tym, co jest nowe, polecane przez analityków danych i korzystne finansowo dla dyrektorów IT, a tym co jest miłe i dobrze znane użytkownikom spędzającym czas na ich platformach. Bardzo ciężko tutaj o równowagę. Podczas, gdy firmy technologiczne i wpływowe osoby są zmuszone do jak najszybszego rozwoju swoich aplikacji w kierunku video, nieprzystosowani twórcy (którzy nie zdecydują się na szybkie odejście od wstawiania wyłącznie zdjęć) zostaną połknięci przez algorytm. Przetrwają jedynie kreatorzy, którzy czują, że można i trzeba dać szansę nowym formatom.
Inna sprawa jest taka, że IG jeszcze dłuuugo nie przebije TikToka w jego magicznym algorytmie, który dla użytkowników jest po prostu przyjazny i przyjemny. Z gracją słonia Instagram próbuje na siłę przestawić użytkowników na krótkie filmiki, w związku z czym nieproszone i niedopasowane do naszych zainteresowań reelsy będą nam wyskakiwać dosłownie zewsząd (żeby nas do siebie przyzwyczaić + “nabić” wyświetlenia).
Eksperyment
Sprawdź na żywym organizmie (czyli na swoim koncie) różnicę w zasięgach pomiędzy standardowym zdjęciem – postem, a nieskomplikowaną rolką. W trybie tworzenia Reels użyj dobrej jakości zdjęcia (np. portret albo sezonowy flatlay) i ustaw jego czas trwania na kilka sekund. Do swojego “wideo” wybierz popularny, a najlepiej viralowy utwór. Całość zwieńcz opisem: “Instagram wszystkich namawia do robienia rolek, ale ja jestem buntownikiem, więc wrzucam zdjęcie jako Reels.” Po 24h spójrz w statystyki, aby zrozumieć fenomen nowego narzędzia, jakim jest rolka.
I co teraz? Czas przejść do działania!
Ten ebook jest skierowany do ludzi, którzy chcą nadal się rozwijać, a więc poznać nowy algorytm i dowiedzieć się co robić, by zaczął on ich faworyzować. Przede wszystkim warto wiedzieć, że tzw. „Algorytm” Instagrama to nie jeden system, a kilka. Najprawdopodobniej posty, video, reels i story mają osobne ściśle określone ciągi czynności, które możemy wyedukować na swoją korzyść.