Jak napisać eBooka? TYLKO 4 niezbędne kroki
Zastanawiasz się jak napisać eBooka? Marzysz o tym, by zostać Autorką/Autorem, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie martw się, ten krótki przewodnik poprowadzi Cię przez cały proces, krok po kroku. Od wymyślenia tematu i napisania treści, po publikację. Dowiesz się wszystkiego, co potrzebne, aby stworzyć eBooka, z którego będziesz dumny!
Jak napisać eBooka?
1. Wybierz temat i określ grupę docelową
Pierwszym krokiem jest wybór tematu, który Cię pasjonuje. Pomyśl o problemach, z którymi borykają się Twoi odbiorcy (obserwatorzy czy czytelnicy bloga) i o tym, jak możesz im pomóc za pomocą eBooka. Dokonując researchu, sprawdź, czy na rynku istnieje już podobna zawartość i jak możesz się od niej wyróżnić.
2. Stwórz plan i spis treści
Kiedy już masz pomysł na eBooka, to czas na stworzenie szczegółowego planu. Określ główne punkty, które chcesz poruszyć i uporządkuj je w logiczny sposób. Stwórz spis treści, aby ułatwić czytelnikom nawigację po eKsiążce.
3. Napisz treść
Teraz czas na najważniejszą część: pisanie treści. Pamiętaj, aby Twój język był prosty, zrozumiały i dostosowany do Twojej grupy docelowej. Stosuj nagłówki, podtytuły i wypunktowania, aby tekst był przejrzysty i łatwy do czytania. Używaj przykładów, historii i danych, aby urozmaicić treść i zwiększyć jej atrakcyjność.
4. Zadbaj o edycję i korektę
Kiedy ukończysz pisanie, czas na dokładną korektę eBooka. Dokładnie przeczytaj tekst i sprawdź gramatykę, ortografię, interpunkcję i styl. Możesz również zwrócić się do firm takich jak my i skorzystać z usługi profesjonalnej korekty językowej, dzięki czemu Twoją publikację będzie czytało się z przyjemnością, bo pamiętaj, że nie ma dla czytelnika niczego gorszego niż przedzieranie się przez błędy.
Jeśli jednak nie chcesz korzystać z usług korektorki językowej, to zrób chociaż PLAN MINIMUM, o którym pisaliśmy tutaj.
Dodatkowe rady dla pisarzy eBooków:
- Myślę, że to najważniejsza rada, którą każdy Autor powinien usłyszeć: “Jeśli zajmujesz się pisaniem to jesteś pisarzem. Poczuj się nim! Wtedy będziesz tworzyć lepsze teksty”. Cytat pochodzi z książki “Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”, autorstwa Joanny Wrycza-Bekier.
- Pisz regularnie: Staraj się pisać codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu, aby utrzymać tempo i motywację.
- Znajdź swoją grupę wsparcia: Dołącz do społeczności pisarzy (jest wiele grup na platformie Facebook), aby móc dzielić się doświadczeniami i wzajemnie się motywować.
- Nie bój się popełniać błędów: Pisanie to proces ciągłego uczenia. Nie zniechęcaj się, jeśli popełnisz błędy – po prostu wyciągnij z nich wnioski i spróbuj ponownie.
- Bądź cierpliwy: Sukces w pisaniu nie przychodzi z dnia na dzień, a wena… Ona nigdy nie puka, po prostu wchodzi bez pytania ;) Jeśli w danym dniu pisanie nie idzie Ci zbyt dobrze – odpuść, przyjdzie dzień w którym wena zawita i uderzy ze dwojoną siłą.
Skoro zadbałaś/eś już o treść, to jakie powinny być kolejne kroki na Twojej drodze do wydania swojej własnej publikacji?
Czas wybrać platformę publikacji
Możesz oczywiście stworzyć swój sklep internetowy, za pośrednictwem którego będziesz sprzedawać eBooki. Pytanie tylko, że czujesz się na siłach, by stworzyć sklep, a potem go obsługiwać i zajmować się wszystkimi kwestiami technicznymi. Jeśli nie, to najlepiej rozważyć wstawienie swojego eBooka na platformę sprzedażową np. taką jak Estante, którym zaufało już mnóstwo Autorek i Autorów.
Jak to działa? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz TUTAJ.
Skład eBooka oraz projekt okładki
Prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak wiele czynników wpływa na profesjonalny skład książki. Pamiętaj, że tu nie wystarczy jedynie wkleić tekst z dokumentu tekstowego do programu graficznego. Tekst należy odpowiednio obrobić, więcej piszę o tym w TYM artykule, pod punktem “Jak wydać eBooka – Projekt graficzny”, chociaż zachęcam Cię do przeczytania tego tekstu w całości, bo to kompleksowy plan działania, z którym wydanie eBooka wyda Ci się prostsze!
Promocja eBooka
Twój eBook nie będzie się sprzedawał, jeśli nie będziesz o nim wspominać (np. w mediach społecznościowych), ale… czy wystarczy „tylko wspominać”? Niestety nie. Ten temat z kolei wnikliwie rozwijam w artykule “IDEALNA akcja promocyjna (lub premiera) Twojego eBooka”.
Pamiętaj, że napisanie i opublikowanie eBooka to wymagające zadanie, ale może być również bardzo satysfakcjonujące. Podążając za tymi wskazówkami i ciężko pracując, możesz osiągnąć swój cel i stać się naprawdę dumnym Autorem eBooka. Jeśli masz jakieś pytania, albo jesteś zainteresowany współpracą – napisz do nas na [email protected]
Powodzenia!
– Aneta Łakomska